Selasa, 14 Februari 2017

Pengalaman Ngeri Seorang Pesakit Diabetis

Akhir-akhir ne sering kita dengar orang kena potong kaki kena diabetis atau kencing manis kan ? Dan sesuatu yang harus korang tahu bahawa Malaysia merupakan negara keempat yang mempunyai pesakit diabetis tertinggi di dunia 😠 Kencing manis juga merupakan salah satu daripada 10 penyakit pembunuh utama di Malaysia.


Apa itu diabetis atau kencing manis ?
-Kencing manis (diabetis mellitus) adalah masalah dimana jumlah glukosa atau gula didalam darah adalah tinggi. Semua sel dalam badan manusia memerlukan gula agar dapat bekerja dengan normal. Gula dapat masuk ke dalam sel-sel tubuh dengan bantuan hormon insulin. Jika jumlah insulin dalam tubuh tidak mencukupi, atau jika sel-sel tubuh tidak memberikan respon terhadap insulin, maka akan terjadilah penumpukan gula dalam darah. Perkara inilah yang terjadi kepada pesakit diabetis mellitus.

Punca kencing Manis 

1) Berat badan berlebihan 
-Obesiti sering dikaitkan dengan risiko diabetis.

2)Pemakanan tinggi gula dan lemak
-Makan makanan tinggi gula dan lemak menjadi punca kenaikkan berat badan, yang akhirnya akan meningkatkan insulin sehingga risiko terkena diabetis pun meningkat.

3)Faktor disebabkan dari keturunan

4)Kurang aktiviti bersukan.

Cara mengesan Kencing manis 
-Kencing manis dapat dikesan dengan ujian air kencing atau ujian darah di klinik ataupun di hospital. Ujian darah amat mudah digunakan dan dapat mengukur kadar gula dalam darah dengan tempoh bebrapa minit sahaja. Selain itu terdapat ujian daya tahan glukos dimana pesakit akan disuruh meminum minuman bergula dan mereka diuji untuk memastikan peningkatan kadar glukos ( biasanya ibu-ibu yang tengah hamil). Selain itu ujian puasa glukos dimana mereka akan dilarang makan dan minum semalaman sebelum mereka diuji untuk menentukan kadar glukos mereka.

Disni saya ada sertakan kisah seorang pesakit kencing manis :-

KISAH BENAR DB001
---------------------------
Ni kisah mak mertua sepupu oyun yang dah lama menghidap diabetes..Diabetes dengan luka memang tak dapat dipisahkan..bila luka sikit je, even sikit pun memang susah dan lambat nak baik..
yang paling bahayanya bila mengenangkan risiko infection tu nanti..biarlah penat jerih mencuci luka, asalkan luka tu tak sampai mengundang bala seterusnya..kalau infection, takut merebak, takut kena potong lebih besar kaki tu!

Gambar Jun 2014 tu seminggu lepas potong sikit bahagian jari tu...lukanya asik terbuka dan lambat betul nak tunggu tertutupnya..so..memang kene rajin jaga...dekat 2 bulan jugakla dengan luka terbuka tak baik2..

Bulan Ogos 2014, sepupu oyun nak try dengan Vivix..lepas seminggu,  ALLAHUAKBAR, tertutup terus kulit tu! Punyela lama tunggu je dekat  2 bulan nak baik sendiri luka tu...tak tutup2...lega kan bila takde luka terbuka yang boleh mengundang lebih banyak bahaya tu...

Untuk mereka yang ada family #Diabetes mesti faham perasaan ni...tak tergambar rasanya bila orang yang kita sayang makin sembuh dan sihat..

Alhamdulillah..cousin repeat order #Vivix lagi..Siap double order dengan pakcik lagi tu..katanya pakcik pun nak try vivix yang amazing ni jugak!
#shakleeEffects
#s2ufamilies
#s2united
----------------------------
Boleh juga baca disini ( Kisah seorang pesakit diabetis)

Bagaimana vivix ini mampu menyembuhkan diabetis ?

#Memperlahakan atau mengurangkan sindrom Resistansi Insulin (metabolic syndrome")
-Vivix adalah antioksidan yang berkuasa untuk membantu melindungi dan membaiki sel yang rosak. Jadi, pengambilannya secara berterusan dapat memberi manfaat dalam mengurangkan metabolic syndrome yang mengarah kepada penyakit kardiovaskular dan kencing manis yang disebabkan oleh kerosakan gen.

#Mengawal kepekatan gula dalam darah
-Karbohidrat yang dicerna akan menghasilkan gula yang memberikan kita tenaga. Walau bagaimanapun, pengambilan karbohidrat yang tinggi seperti nasi akan menyebabkan kandungan gula dalam darah kita meningkat. Dengan vivix, polifenol yang terkandung dalam kita akan melambatkan pencernaan dan penyerapan karbohidrat dalam darah dan seterusnya mengelakkan pengumpulan gula yang tinggi menyebabkan kencing manis.

#Mengelakkan kerosakan mata, menggalakan penyembuhan luka dengan segera
-Polifenol Anthyocyanins yang terkandung dalam vivix membantu dalam membaiki penglihatan dan menyembuhkan luka dengan segera.

#Mencegah pembentukan protein AGE
-Protein AGE (advanced glycation end products) terhasil daripada protein dan gula berlebihan dalam badan. Ia boleh menyebabkan atherosclerotic, sel mati dan komplikasi penykit kencing manis. Salah satu dari mekanisma anti penuaan vivix adalah dengan memperlahankan pembentukan protein AGE ini.

Orang kata mencegah lebih baik daripada mengubati. Beringat sebelum kena. Kesihatan yang sihat bukan untuk diabaikan. Jika anda menghidapi Diabetes bolehlah berikhtiar dengan vivix Shaklee. Sini saya ada sertakan full entri vivix dan kencing manis .. Boleh Baca >>Ikhtiar penyakit kencing manis dengan vivix <<  Kuasa penyembuhan adalah di tangan Tuhan ,kita sebagai manusia biasa hanyalah mampu berikhtiar .

Apa tunggu lagi ! Jika anda ingin mencuba vivix sila klik ""BELI SEKARANG"" untuk membeli secara online.
Atau boleh hubungi saya Jesnah Joseph untuk dapatkan konsultasi .

WhaApp (0148645784)
FaceBook (Jestom TJ)
Email (tommyjesnha.jt@gamil.com)

2 ulasan:

  1. Ngerinya baca pasal diabetes.
    Kena jaga kesihatan dari sekarang agar tak kena penyakit kencing manis.

    BalasPadam
    Balasan
    1. betul kak. zaman sekarang ne macam2 penyakit timbul

      Padam