Rabu, 23 November 2016

Kenali punca Diabetis

Selamat pagi ..

Apa khabar semua ? Harap anda semua dalam keadaan sihat ..



Kita sering berpendapat punca kencing manis adalah disebabkan oleh berat badan berlebihan atau faktor keturunan . Sebenarnya ada pelbagai lagi punca penyakit kencing manis ini . Jesz akan kongsikan serba sedikit .

1. Pengambilan gula ( Makanan dan minuman yang mengandungi tinggi gula )
Memang tidak dinafikan pengambilan gula yang berlebihan boleh menyebabkan penyakit diabetis . Namun, ia buakn gula putih yang selalu kita add dalam minuman kita itu sahaja , ia juga adalah daripada madu, raisin , gula-gula , pastri , pisang , kurma dan anggur merah . Semua makanan  itu mempunyai indeks glisemik yang tinggi dan mengandungi gula yang dibebaskan dengan cepat di dalam darah ( Fast-releasing ) . Kebanyakkan minuman di pasaraya tellah dimaniskan dengan menggunakan glukosa atau sirap jagung yang mempunyai fruktosa yang tinggi. Semua makanan dan minuman yang saya sebutkan tadi bukan lah tak boleh di ambil namun cuba kurangkan ..

2. Pengambilan "refined carbs" yang banyak .
Pengambilan roti, cereal , pastri , pasta dan beras putih boleh mengurangkan mineral dalam badan seperti kromium .

3. Tidak bersenam.
Individu yang tidak aktif bersenam berisiko untuk mendapat berat badan yang berlebihan dan kencing manis .

4. Stress yang kronik dan masa tidur yang tidak cukup .
Apabila kita stress, ia akan meningkatkan kortisol. Hal ini menyebabkan insulin tidak dapat digunakan dalam badan.

5. Peningkatan saiz dibahagian tengah tubuh ( pinggang dan perut ) .
Gula yang berlebihan dalam darah dibuang oleh insulin kedalam hati, yang kemudia bertukar menjadi lemak ( ini sebabnya kita perlukan DTX complex shaklee = agen detox hati ) . Lemak-lemak ini mudah disimpan di sekitar petengahan badan .

6. Merokok

7. Tidak mengambil Buah-buahan dan sayur-sayuran yang mencukupi.

8. Tidak mengambil ikan dalam pemakanan .
Pengambilan ikan yang kurang memyebabkan kurang omega-3 dalam tubuh , Ini kerana minyak ikan boleh membantu untuk melindungi kita dari kencing manis ( Omega Guard shaklee adalah sumber minyak ikan tertulen di dunia )

9. Tidak mengambil supplemen kesihatan
Ramai yang beranggapan bahawa pengambilan supplemen adalah membazir . Apa lagii dalam keadaan ekonomi negara kita sekarang ne kan ? Namun sebenarnya pengambialn supplemen dapat mengurangkan risiko penyakit kencing manis .

10. Pengambilan ubat-ubatan yang kerap
Ramai yang tidak sedar , pengambilan ubat-ubatan sebenarnya boleh meningkatkan risiko kencing manis . Ini termasuk 'corticosteroid drugs ' . Ubat 'corticosteriod' biasanya untuk mengurangkan keradangan kerana ia berfungsi untuk mengurangkan bengkak pada laluan udara di paru-paru . Ubat ini selalunya diberi kepada pesakit asma dan arthritis. Pemngambilan dalam tempoh yang panjang boleh menganggu keseimbangan hormon dan kortisol iaitu sejenis hormon adrenal yang mempunyai kaitan dengan kawlan gula dalam darah . Thiazide diuretic yang digunakan untuk tekanan darah tinggi juga meningkatkan risiko untuk mendapat kencing manis .

11. Sejarah keluarga .
Jika ibu anda mempunyai diabetis type 2 , anda mempunyai 40% peluang untuk mempunyai kencing manis dan jika dkedua-dua orang tua anda mempunyai diabetis , anda 80% berisiko mempunyai kencing manis .

12. Umur
Tidak dinafikan , semakin usia meningkat semakin tinggi risiko untuk mendapat kencing manis .

Apa akan jadi kepada anda jika ada diabetis ?

Selalunya , orang yang menghidap diabetis ini diminta untuk seimbangkan berat badan , kerana jika tidak pesakit akan mengalami seperti luka ( macam kudis ) tapi luka tersebut akan semakin membesar dan boleh menyebabkan jangkitan kuman yang membuat buah pinggang gagal berfungsi dan boleh dipotong kaki . Seram kan bila dengar kaki dipotong ?

So, start harini amalkan la gaya hidup sihat agar tidak mudah kena diabetis .hihi . Life is too short to waste time in this suffer diasease.

Terima Kasih Sudi Membaca ...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan