Isnin, 20 Februari 2017

Penyakit Stroke, Punca dan Cara merawat Stroke

Hai selamat petang dan selamat sejahtera, harini saya inin kongsikan sedikit mengenai Stroke. Selalu dengar kan penyakit ne ? paling banyak menyerang orang tua dan merupakan pembunuh yang sangat cepat. Tetapi AWAS !! Golongan muda sekarang pun ada juga yang menghidapi penyakit stroke ini. Jadi mari kita kenali apa punca dan cara merawat stroke ini.

Apa itu Stroke ?
-Stroke atau angin ahmar adalah suatu keadaan dimana sel-sel otak manusia  secara tiba-tiba mati kerana kekurangan oksigen. Stroke boleh disebabkan oleh halangan aliran darah atau akibat pecah arteri yang membekalkan oksigen ke otak. Akibatnya seseorang itu tiba-tiba boleh hilang keupayaan untuk bercakap, selain itu ada juga yang terkena penyakit stroke akan mempunyai masalah untuk mengingat (hilang ingatan) atau badan lumpuh.

Angin ahmar ialah kecederaan saraf yang serius dan gejalanya ialah kehilangan fungsi saraf secara tiba-tiba.Ia telah dikategorikan sebagai kecemasan perubatan yang boleh menyebabkan kerosakan saraf kekal serta juga kematian jika tidak dirawat dengan cepat.

Terdapat 2 jenis stroke iaitu :Jenis PertamaIschemic-Stroke jenis ini berlaku bila salur darah ke otak tersumbat.Salur darah ini tersumbat disebabkan oleh ketulan darah atau bila ada arteri yang mula sempit dipenuhi dengan kolestrol dan benda-benda berlemak yang lain yang melekat pada dinding salur darah. 

Jenis KeduaHemorrhagic-Stroke hemorrhagic berlaku sebab salur darah pecah,darah terkeluar dari salur darah dan membunuh sel otak.Salah satu penyebab stroke ini adalah tekanan darah tinggi.
Rawatan bagi stroke biasanya adalah dengan pembedahan untuk mengeluarkan darah beku dan ia memakan kos yang sangat tinggi.
Punca stroke 
1) Usia- apabila usia kita meningkat kearah lebih tua maka makin besarlah risiko kita untuk mendapat penyakit stroke.
2)Sejarah keluarga yang memang menghidapi stroke.
3)Ada penyakit darah tinggi ( boleh membawa kepada stroke)
4)Kandungan kolestrol tinggi
5)Perokok tegar
6) Penyakit Diabetis ( kencing manis) Boleh rujuk artikel "penyakit diabetis" untuk info kencing manis.
7) Obesiti
8) Mengalami stroke ringan sebelumnya
9)Tingginya kadar homosistein (sejenis asid amino didalam darah)
10)Penagih atau penggunaan alkohol yang tinggi.
11)Kemurugan dimana wanita pertengahan umur dengan kemurungan klinikal mempunyai risiko yang lebih tinggi mendapat stroke.

Tanda-tanda Seseorang Terkena Stroke

-Wajah melabuh= satu sisi muka terasa berat muka atau kurang deria rasa. Kalau nak contoh lebih senang, suruh orang tersebut senyum, jika senyuman diwajahnya tidak seimbang atau sekata, itu menandakan ia mempunyai stroke. Jangan pula orang yang senyum sumbing korang katakan ada storke ,, hahah
-Lemah anggota tangan = salah satu tangan rasa lemah atau kebas. Contoh, minta orang tersebut angkat kedua-dua tangan ,jika satu tangannya tidak terangkat atau sebahagian saja dapat digerakkan bererti orang berkenaan menghidapi stroke.
-Sukar bertutur= pertuturan yang tidak jelas .
-Mengalami kekeliruan secara tiba-tiba dan sukar memahami sesuatu perkara.
-Kebas kaki, tangan atau muka secara tiba-tiba.
-Menghadapi masalah penglihatan atau tidak dapat melihat secara tiba-tiba sama ada sebalah mata sahaja atau kedua-duanya.
-Hadapi masalah untuk berjalan, pening dan hilang keseimbangan secara tiba-tiba.
-Sakit kepala yang melampau .
Cara Merawat Penyakit Stroke
1- Elak dan berhenti merokok
Merokok menyebabkan atherosclerosis (pengerasan dinding pembuluh darah) dan membuatkan darah menjadi mudah menggumpal.
2- Pemeriksaan tekanan darah secara rutinTekanan darah yang tinggi boleh menyebabkan pembuluh darah mengalami tekanan berlebihan.
3- Penyakit jantungSekiranya terdapat gejala atau gangguan jantung seperti dengupan yang tidak teratur atau kadar kolestrol tinggi,anda seharusnya  mendapatkan rawatan susulan doktor untuk mengelakkan terjadinya serangan strok.
4- Kawal tekanan perasaan dan stressStress juga boleh mengganggu kesihatan jantung,oleh itu tangani dan kawal stress dengan baik.
5- Jaga PemakananLebihkan sayuran dan buah-buahan supaya makanan berserat dapat mengawal lemak,kurangkan lemak,garam dan gula.Kurangkan makan daging merah kerana lemaknya menyebabkan pembuluh darah mengeras.
6- Kawal berat badan dan ketahui BMI andaMemiliki badan gemuk atau obesiti akan meningkatkan risiko stroke.
7- BersenamBersenam mampu menurunkan tekanan darah dan menyihatkan ,disamping membakar lemak.
8- Hindari alkoholMeminum alkohol menjadikan tekanan darah naik,malahan bagi umat Islam pun wajib untuk kita mengelakkan minuman alkohol.
Bagaimana Vivix Shaklee membantu masalah stroke?Vivix adalah sejenis cecair pekat berwarna merah yang terhasil daripada kandungan anggur muskat,lobak ungu,elderberi dan Knotweed Jepun.
Vivix mengandungi resveratrol yang 10 kali lebih efektif dari hanya resveratrol.Ianya tidak mengandungi alkohol dan menggunakan bahan semulajadi ,tanpa pewarna tiruan serta perasa tambahan.

Apa itu Resveratrol?
  • Antioksidan yang kuat
  • Anti-inflamasi
  • Anti-kanser
Banyak lagi fungsi Vivix,antaranya…#Vivix juga membantu melindungi dan memperbaiki sel dari peringkat DNA yang typo rosak,mati,abnormal akibat serangan berjuta-juta perosak setiap hari.
#Vivix membantu mengaktifkan semula sel-sel yang terlibat dalam pengawalan genetik utama yang merosot dan menggalakkan sel menjadi sihat semula.
#Vivix membantu menurunkan kolestrol dalam darah dan menghalang pengoksidaan kolestrol LDL (kolestrol jahat). Oksidasi LDL ini yang menyebabkan serangan kardiovaskular / jantung.
#Vivix sangat tinggi anti-oksidan yang membantu menguatkan sistem pertahanan tubuh.

Ekstrak elderberry membantu dalam perlindungan tubuh terhadap penyakit kardiovaskular,stroke dan serangan jantung.
Manakala ekstrak lobak ungu membantu dalam kesihatan salur darah,platlet dan lipoprotein yang berkebolehan mengurangkan risiko penyakit koronari jantung.
Pengguna Vivix telah menunjukkan bukti bahawa Vivix banyak membantu pemulihan pesakit stroke. Disini saya ada sertakan beberapa testimoni yang berjaya sembuh dari stroke dengan vivix.
Dimana nak dapatkan vivix ? Hubungi Jesz . Atau and hanya boleh klik Link yang saya sediakan "Beli vivix sekarang"
-Wasap ( 0148645784 )

Tiada ulasan:

Catat Ulasan