Khamis, 22 Jun 2017

Karang Gigi ? Baca Sini Cara Untuk Hilangkan Karang Gigi

Adakah gigi anda kerap berdarah setiap kali menggosok gigi ? Gusi berdarah kerap dikaitkan dengan karang gusi atau disebut gingivitis yang selalunya disebabkan binaan plak pada gigi. Plak yang kelihatan seperti simen terjadi disebabkan teknik pembersihan gigi yang tidak betul atau kecederaan pada gusi disebabkan teknik menggosok yang agresif.

Jika gigi tidak dijaga, dalam jangka masa panjang plak akan menjadi faktor utama gigi mereput. Plak mengandungi bakteria, mukus dan sisa makanan. Andai tidak dibuang ia akan berubah menjadi tartar yang boleh terperangkap didalam akar gigi.

Plak dan tartar menyebabkan kesan radang pada gusi. Ia menyebabkan gusi membengkak dan lembut. Kecederaan atau trauma pada gusi, walaupun apa pun sebabnya ( termasuk teknik memberus gigi dengan agresif) juga boleh menyebabkan gingivitis.

Plak gigi itu sendiri terjadi akibat air liur yang mengandungi garam telah bercampur dengan asid yang terdapat pada sisa makanan yang dimakan. Terbentuknya karang atau plak gigi pertama kali biasanya menyebabkan warna kuning pada gigi. Jika tidak diatasi dengan cepat ia akan menyebabkan gigi anda berwarna kehitaman. Jadi ketika anda melihat adanya plak atau karang gigi ini maka anda harus segera mencari cara menghilangkan karang gigi tersebut.

Selain itu, kehadiran karang gigi ini juga boleh menyebabkan mulut anda mengeluarkan bau yang tidak enak. Ini adalah kerana terdapat gangguan sistem penghadaman dan pernafasan serta terjadinya infeksi pada gusi.

Untuk menyingkirkan karang gigi, umumnya orang bakal pergi ke doktor, namun bagi mereka yang mungkin ingin mencari cara yang jimat dan berkesan, anda juga boleh melakukan prosedur ini sendiri dirumah.

Namun yang perlu diingat iaitu, cara ini tidak akan menghilangkan karang gigi secepat mungkin seperti yang dilakukan oleh doktor gigi. Untuk menyingkirkan karang yang terkumpul, ada beberapa pilihan rawatan.

Cara Hilangkan Karang Di Gigi

#1 - Rawatan ( Hidrogen Peroksida )
Campur satu cawan hidrogen peroksida dengan 1/2 cawan air hangat, lalu kumurlah dengan gabungan itu selama satu minit. Buang, lalu basuh dengan 1/2 cawan air sejuk.

#2 - Rawatan ( Baking Soda )
Alat yang paling umum serta berkesan untuk singkirkan karang gigi iaitu baking soda. Campur satu sudu makan baking soda dengan 1/2 sudu teh garam dalam cawan. Lalu, rendam berus gigi di air panas serta celupkan dalam gabungan baking soda tadi. Mulakan dengan memberus gigi terlebih dahulu. Lalu gunakan gabungan baking soda dan garam tadi untuk menggosok gigi anda selama 5 minit. Lalu cuci mulut anda dengan pencuci mulut antiseptik.

#3 - Rawatan ( Dental Pick )
Pakai dental pick untuk bersihkan karang pada gigi. Lakukan dengan hati-hati, sehingga tidak mengikis serta mengakibatkan kerosakan pada gusi anda.

Tips Elakkan Karang Gigi daripada Muncul Semula

Memberus gigi secara teratur
untuk mengatasi terjadinya karang gigi, anda perlu memberus gigi secara teratur, tiga kali sehari. Dengan memberus gigi secara teratur gigi anda akan menjadi lebih bersih, mulut tetap harum serta kesihatan gusi dan mulut akan terjaga. Cara menghilangkan karang gigi ini boleh mencegah terjadinya pengumpulan sisa makanan pada gigi yang boleh mengundang karang gigi.

Perbanyakkan minum air
Minum air putih atau air masak juga merupakan salah satu cara menghilangkan karang gigi yang efektif dan paling senang. Anda tak perlu mengeluarkan banyak belanja untuk menghilangkan karang gigi dengan cara ini. Ini adalah kerana air putih boleh membersihkan sisa-sisa makanan yang terlekat pada celahan gigi sehingga membentuk karang gigi.

Makan buah epal
Anda boleh cuba cara menghilangkan karang gigi secara semulajadi dengan pengambilan buah epal. Buah epal mengandungi vitamin C dan juga kalsium yang berguna untuk menyihatkan dan menghapuskan karang gigi secara semulajadi. Tanpa memberikan sebarang risiko atau impak negatif bagi kesihatan gigi, pengambilan buah epal setiap hari boleh membuatkan gigi anda lebih bersih dan putih.

Khasiat buah tembikai
Buah tembikai juga boleh digunakan sebagai cara menghilangkan karang gigi. Buah tembikai mampu membuatkan gigi menjadi bersih jika pengambilannya dilakukan setiap hari. Tembikai  mengandungi serat semulajadi yang bermanfaat untuk mengeluarkan air liur dengan lebih  banyak untuk membantu membersihkan mulut dan gigi secara semulajadi.

Sekian sedikit perkongsian saya untuk anda:)

6 ulasan:

  1. Paling best perasaan lepas scaling sama dentist. Rasa bwrsih terus. Sekarang sudah tau petua bi bolwh la amalkan. Jimat pun jimat. Hihi

    BalasPadam
  2. owh..boleh juga menggunakan bahan dari rumah untuk membersihkan gigi? Lepas ni bolehlah dicuba.

    BalasPadam
  3. Tengkiuuu. Insya Allah akan amalkan. Senang je tupanya nak elakkan gih berkarang ni.

    BalasPadam
  4. sila rajin cuci gigi hahaha.tq for the info dear

    BalasPadam
  5. Tq tipsnya. Bolelah try lepas ni supaya gigi putih berseri. Hihi

    BalasPadam