Isnin, 17 April 2017

Penyakit Bell Palsy, Ketahui Tanda Awal Penyakit Ini...

Apa Itu Bell Palsy ?

Bell palsy adalah sejenis penyakit kelumpuhan muka idiopatik (tidak dketahui punca) akibat ketidakfungsian saraf tengkorak  VII (saraf muka) yang mengakibatkan ketidakupayaan mengawal otot muka pada bahagian terjejas.

Walau bagaimana pun, bell palsy ini bukanlah sejenis strok kerana pesakit yang mengalami strok biasanya akan mengakibatkan bukan sahaja kelumpuhan pada wajah sahaja, malah tangan dan beberapa anggota badan yang lain turut terjejas. Berbeza dengan bell palsy dimana penghidapnya hanya mengalami lumpuh muka yang bukan berpunca daripada tekanan darah tinggi, diabetes atau sebagainya.

Kebiasaannya, bell palsy akan menyerang secara random dikalangan meraka yang berusia, wanita selepas bersalin atau ketika kedatangan haid, remaja dan mereka yang mengalami stress. Malah, ada juga kes yang berlaku dikalangan kanak-kanak namun peratusannya sangat rendah.

Simptom Dan Tanda Bell Palsy

  • Bentuk muka seakan jatuh sebelah.
  • Kegagalan saraf VII berfungsi menyebabkan mata pesakit tidak boleh dikerdip dan ditutup.
  • Senyuman dan pergerakan bibir terganggu.
  • Lidah mengeras.
  • Kening seperti berkerut dan terangkat.
  • Air liur meleleh.
  • Hidung seakan terjatuh pada bahagian yang terjejas.
Walau bagaimanapun, ada sesetengah pesakit boleh merasai kelainan pada wajahnya beberapa hari sebelum diserang bell palsy seperti rasa kebas, sakit bahagian telinga dan rasa kelainan pada lidah.

Kaedah Rawatan Bell Palsy Yang Diberikan Di Hospital

  • Bagi pesakit yang menunjukkan kelumpuhan menyeluruh, terutama melalui petunjuk mata dan mulut yang tidak boleh ditutup pada bahagian terjejas, dirawat dengan pembedahan khas. Walaubagaimanapun, pesakit dinasihatkan mendapat rawatan awal dalam masa 48 jam selepas serangan berlaku bagi memudahkan proses pemulihan.
  • Bagi masalah yang dikenalpasti berpunca daripada radang, doktor akan memberi antiviral berserta steroid. Namun, dalam kebanyakkan kes yang berlaku, steroid dilihat lebih berkesan berbanding antiviral.
  • Pesakit juga disarankan untuk melindungi mata mereka daripada terdedah dengan memakai pelindung dan menitis ubat cecair bagi mengelak mata menjadi kering akibat kesukaran mengerdip mata.
  • Adakalanya rawatan fiioterapi diberikan kepada pesakit bagi membantu menguatkan otot terjejas dan sebagai stimulasi kepada saraf yang terlibat. Jenis-jenis fisioterapi yang biasa diberi ialah urutan muka, senaman otot muka dan stimulasi elektrik. Namun begitu, hasil dari beberapa kajian mendapati fisioterapi tidak membantu sepenuhnya.
  • Bagi masalah bell palsy yang berlanjutan, pembedahan memperbetulkan saraf muka mungkin membantu. Pelbagai teknik pembedahan telah dikenalpasti bagi membantu pesakit bell palsy. Antaranya, ialah pembedahan memperbetulkan tulang yang terjejas dan pembedahan mengembalikan senyuman (smile surgery).
Kaedah Rawatan Alternatif Secara Semulajadi, Cepat Dan Selamat
Vivix adalah suplemen yang terbaik bagi membantu menyelesaikan masalah bell palsy ini kerana ia bertindak dengan melindungi dan memperbaiki sel hingga ke tahap DNA, menambah tenaga sel dan meningkatkan prestasi sel.

Apa Kata Mereka Yang Telah Sembuh Dari Bell Palsy Dengan Ikhtiar Vivix

Testimoni 1

Testimoni 2

Testimoni 3

Testimoni 4


Cara Order Vivix
#1 Boleh hubungi saya Jesnah Joseph (0148645784), Facebook (Jestom TJ), Email :Tommyjesnah.jt@gmail.com atau terus klik www.wasap.my//60148645784 untuk WhatApp saya.

#2 Anda juga boleh membuat pembelin terus menggunakan kad debit dengan klik Beli Vivix Sekarang dan penghantaran akan terus dilakukan ke alamat yang anda masukkan oleh Gdex @ Citylink.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan