Rabu, 4 Januari 2017

TELEMORES ( TUA SEBELUM USIA )

TUA SEBELUM USIA SEBENAR .
.................................
Ramai orang yang mengalami masalah ini kan ? Kalau kekedai mesti tersalah panggil mak cik , nenek la padahal usia baru di awal 20an. Tapi tahukah anda apa penyumbang besar dalam masalah ini ? Ini disebabkan oleh #Telomeres .


Apa itu TELEMORES?
Di dalam pusat atau nukleus sel, gen atau DNA kita terletak di dalam molekul berpintal disebut sebagai kromosom. Pada hujung kromosom DNA ini dipanggil telomeres, sesuatu yang melindungi data genetik kita, membolehkan sel-sel untuk membahagi, dan menyimpan rahsia bagaimana kita semakin tua dan mendapat kanser. Dalam ringkasnya, kromosom kita dilindungi oleh telomeres.
Telomeres boleh disamakan dengan plastik penutup di hujung tali kasut kita, yang mana ia melindungi setiap penghujung kromosom kita daripada melekat di antara satu sama lain. ( RUJUK GAMBAR 2)
Tanpa penutup plastik dihujing tali kasut pasti sukar untuk kita memasukkan tali tersebut kedalam lubang kasut .

Telomeres dan Penuaan
Telomeres akan menjadi pendek apabila kita semakin tua dan menyebabkan penuaan dalam sel. Kita mewarisi telomeres daripada ibu bapa kita, tetapi tanpa mengira kepanjangan telomeres ketika kita lahir, semua orang akan memiliki telomeres yang semakin pendek disebabkan kerana pertambahan usia kita. Telomeres pendek mempunyai kesan negatif ke atas kesihatan kita.
Apabila telomeres terlalu pendek, sel-sel kita tidak lagi boleh dihasilkan semula menyebabkan tisu kita merosot dan akhirnya mati. Sesetengah sel seperti yang terdapat pada kulit, rambut dan sistem imun adalah antara sel yang paling terjejas oleh telomeres kerana mereka membiak dengan lebih cepat.

Cadangan Jesz , apabila orang selalu anggap kita tua , minum vivix ðŸ˜‰ bulan ne ada offer , grab la cepat-cepat ..

Vivix Jan'17 Offer :
Buy 6 free 1 . Buy 2 get 5% discount.
Luv, Jesz .

Contact Jesz di :-
FACEBOOK : JESTOM TJ
CALL/SMS/WHATAAP : 0148645784
EMAIL : TOMMYJESNAH.JT@GMAIL.COM

Tiada ulasan:

Catat Ulasan