Rabu, 29 Mac 2017

5 FAKTOR RISIKO KANSER DARAH YANG PERLU ANDA KETAHUI

Semasa di bangku sekolah dulu, saya masih ingat ada seorang lelaki yang kelihatan pucat , tapi dia bertenaga.. Maksud saya, apabila melakukan aktiviti sukan, atau bergurau dengan rakan-rakan dia kelihatan sperti sihat dan langsung tiada sakit. Dulu, saya ingat mungkin memang dia memiliki kulit yang sebegitu berwarna pucat.

Contoh, macam kita terlalu sejuk terkena hujan, begitu la pucat muka beliau. Tapi, sedihnya waktu tingkatan 2 iaitu umur 14 tahun, kami seumur, dia telah pergi buat selama-lamanya.. Sedih bila ingat waktu tu. Tak disangka rupanya dia pucat disebabkan oleh kanser darah.

Saya waktu ne, belum tahu sebenarnya apa ini kanser darah mahupun lebih dikenali sebagai leukimia, yalah kan waktu ne masih belum nak fikir tentang apa-apa penyakit. But, suddenly saat menjadi SID Shaklee, dan ada seorang ibu yang bertanyakan vivix sesuai tak untuk anaknya yang berumur 4 tahun sebab ada kanser darah itu membuatkan saya ingin tahu lebih mendalam tentang kanser darah.

Kanser darah ialah kanser yang menyerang sel-sel yang membentuk sel darah dalam sum-sum tulang. Sum-sum tulang akan memproduksi darah putih yang tidak normal dan tak dapat berfungsi dengan baik. Dan juga sel darah putih tersebut terbentuk secara berlebihan sehingga sel darah merah yang sihat pun berkurang atau sedikit.

Secara umumnya, kanser darah ini terjadi kerana produksi sel darah putih yang terlalu cepat dan mengakibatkan banyak sel yang belum sempurna yang pada akhirnya tidak berfungsi sistem kekebalan tubuh si penderitanya.

Gejala-Gejala
Gejala-gejala yang mungkin anda boleh lihat pada pesakit mungkin agak sama dengan keadaan demam, ataupun flu biasa. Oleh itu anda harus peka melihat gejala-gejala yang terjadi seperti :

  • Letih yang berpanjangan
  • Demam
  • Menggigil
  • Sakit kepala
  • Muntah-muntah
  • Keringat berlebihan terutama pada malam hari
  • Sakit pada tulang atau sendi
  • Pembengkakan pada limfa, hati
  • Mudah menalami pendarahan
  • Muncul bintik-bintik merah pada kulit
Jika sesiapa sahaja diantara anggota keluarga anda alami gejala seperti diatas, agar segera memeriksakan diri ke doktor untuk pemeriksaan lanjut. Terutama sekali kepada mereka yang mempunyai gejala berlarutan dan tidak pernah sembuh.

Faktor Risiko
Penyebab kanser darah belum diketahui secara pasti, akan tetapi ada juga beberapa faktor yang membolehkan kanser darah ini terjadi dan sesiapa pun boleh berisiko terkena kanser ini. Diantara faktor-faktor yang mungkin boleh memicu kanser darah dianataranya seperti :
  • Faktor keturunan, jika ada antara anggota keluarga anda yang mengalami kanser darah sebelumnya, maka risiko anda terkena kanser darah adalah tinggi.
  • Kelainan genetik, seperti sindrom down.
  • Pernah menjalani pengubatan kanser. Kemoterapi atau radioterapi dapat memicu risiko kanser darah.
  • Pernah mengalami pejanan terhadap radiasi tinggi atau zat-zat kimia tertentu. Misalnya, anda pernah terlibat dalam kecelakaan yang berhubungan dengan zat kimia berbahaya atau pancaran radio aktif.
  • Merokok. Merokok bukan sahaja berisiko kepada kanser darah, akan tetapi juga mendapatkan risiko kanser lainnya.
Biasanya, bila anda mengalami gejala-gejala yang diatas, doktor akan memeriksa dahulu secara pasti adakah anda terkena kanser darah atau tidak. Contohnya,apabila terjadi pembengkakan limfa atau hati. Tentunya pemeriksaan secara teliti dilakukan untuk memastikan tahap kesihatan anda.

Ujian darah. Ujian darah akan menunjukkan kadar sel darah putih yang ada dalam badan apakah normal atau tidak. Sementara biopsi sum-sum tulang digunakan untuk memastikan keberadaan sel-sel kanser darah. Proses ini dilakukan dengan mengambil sampel sum-sum tulang belakang untuk mengetahui jenis kanser darah.

Apabila anda telah disahkan menghidap kanser darah, doktor akan memberithu anda langkah-langkah pegubatan dan juga rawatan. Diantara rawatan biasa diambil iaitu seperti kemoterapi, radioterapi, terapi biologis dan juga mungkin stem cell yang bertujuan untuk menggantikan sum-sum tulang yang sudah rosak.

Selain melakukan rawatan doktor dengan pelbagai jenis pengubatan, anda boleh juga melakukan rawatan alternatif lain untuk membantu meningkatkan lagi kesihatan anda. Diantaranya dengan mengambil vivix sebagai alternatif rawatan. Vivix adalah makanan tambahan yang sangat baik untuk kesihatan. Ia berbentuk cecair yang pekat dan tidak mengandungi bahan kimia. Ramuan vivix yng istimewa kerana terdapat pelbagai bahan yang sangat berkhasiat.

Vivix yang mengandungi adunan, fitonutrien proprietari, yang memanfaatkan kuasa anggur muscadine yang jarang ditemui dan resveratrol, menghasilkan ramuan yang 10x ganda lebih efektif dari hanya melambatkan mekanisme utama penuaan selular. Muscadine grape adalah anggur yang hebat satu-satunya anggur dialam ini yang mempunyai lebih satu kromosom, yang mana ahli sains percaya mengukuhkan profil polyphenolnya dan berpotensi untuk memanfaatkannya bagi tujuan kesihatan.

Ia juga mengandungi asid ellagik dalam kepekatan tinggi, satu phyto-nutrient yang tidak dijumpai didalam anggur jenis lain dan telah menunjukkan mempunyai ciri-ciri menghentikan kimia penyebab kanser, anti virus dan anti bakteria.

Satu kajian yang diterbitkan dalam "Journal Of Agricultural and Food Chemistry" mendapati anggur muscadine adalah sumber terbaik ellagic acid. Elaggic acid mampu untuk menyekat penghasilan sel kanser ( menurut American Institute Of Cancer Research ). Anggur muscadine juga mempunyai 2x ganda lebh vitamin C. Hidangan 35 biji anggur muscadine memberikan 14mg antioksidan atau 23% nilai harian yang dicadangkan untuk diet 2000 kalori.

Vivix yang kaya dengan antioksidan yang tinggi dan juga mengandungi resveratrol yang baik untuk mengatasi kanser. Resveratrol dalam vivix dapat menghalang sel kanser dari merebak dan menggalakan proses membunuh sel-sel yang tidak normal dalam badan. 

Tidak salahnya anda mencuba vivix untuk bantu dalam masalah ini. Berikan vivix untuk orang tersayang., mencuba lebih baik daripada tidak sama sekali.

Anda boleh baca tentang testimoni vivix rawat leukimia disini >>Testimoni Leukimia Rawat Dengan Vivix Shaklee<<

Belian secara online guna kad kredit/debit >>"Beli Vivix Sekarang "

Ikut sahaja langkah yang diberi, Web belian adalah selamat dan dilindungi. Jika anda nak tahu lebih lanjut tentang vivix anda boleh hubungi saya Jesnah Joseph (0148645784).

Tiada ulasan:

Catat Ulasan