Ahad, 5 Mac 2017

Resepi Donut Cheese

Selamat petang dan salam sejahtera .. Hujan-hujan ne mesti ramai yang tengah fikir-fikir makanan yang panas-panas dan sedap kan ? hehehe macam saya juga ^_^ ..

Sebenarnya jiran saya yang minta tolong buatkan donut cheese ne, jadi disebabkan harini saya rajin maka terbuatlah donut cheese yang jiran minta.. walaupun sebenarnya ini juga kali pertama saya buat donut cheese, selalunya saya hanya buat kuih donut biasa yang bentuk "O" ..Jadi disini saya ada share resipi bolehlah korang cuba try test buat di rumah memasing yaa~ hehe

Bahan-bahan :


500Gm tepung gandum
2  sudu makan susu manis
Setengah paket yis (ibu roti )
2 sudu makan margerin
1 sudu teh garam
1 gelas air suam
1 sudu makan gula
Gula aising
Cheddar Cheese

Cara-cara memasak :-

#Step 1

-Air suam segelas tadi bahagikan dalam dua gelas sama rata. Gelas 1 kita isikan dengan 1 sudu makan gula dan larutkan dalam air suam tadi , kacau hingga gula tidak berketul . Seterusnya masukkan setengah yis kedalam gelas yang kita letak air suam dan gula tadi , kacau yis sehingga larut dan biarkan selama 20 minit.

#Step 2


-Air suam digelas ke2 kita letakkan dua sudu makan susu manis dan ditambah dengan 1 sudu teh garam. Gaul sehingga susu dan garam sebati dan biarkan ,,

#Step 3 


-Sementara menunggu yis kembang, kita masukkan 500gm tepung gandum kedalam bekas yang agak-agak besar dan tambahkan margerin 2 sudu makan. Jangan terlebih margerin nanti donut akan melekat apabila kita makan. Seterusnya, ramas-ramas tepung dan margerin agar sebati ..

#Step 4
                                                          Yis yang telah kembang ..



-Setelah selesai sebatikan tepung dan margerin, boleh lah masukkan air susu + garam dan yis + gula tadi kedalam tepung gandum tersebut .. Lalu kita uli agak menjadi doh seperti gambar yang saya sertakan . Lalu kita biarkan doh selama 30-40 minit , dan lebih baik jika kita tutup doh menggunakan kain yang lembap .
                                                               Doh yang telah diuli..

#Step 5

-Setelah doh kembang 2x ganda dari doh yang kita biarkan tadi .. Tumbuk-tumbuk doh sikit untuk keluarkan angin .. dan bolehlah kita mula membulat-bulatkan doh tadi ..Contoh cara buat tengok gambar ..


#Step 6
-Jika telah selesai, maka gorenglah donut tersebut dengan api perlahan supaya donut tidak hangus.


#Step 7
-Siap menggoreng , letakkan gula aising kepada donut .. dan boleh lah sudah kopi-kopi .. hahah

Kalau rasa terlalu banyak donut yang kamu buat , boleh saja frozen kan donut yang lain untuk digoreng esok harinya .. Semoga resepi ini membantu ..

Sekian terima kasih ,,

1 ulasan: