Isnin, 26 Jun 2017

9 Cara Untuk Melakukan Senaman Di Rumah Tanpa Sebarang Peralatan


Anda mesti sibuk dengan rutin kerja anda sampai tidak ada masa untuk bersenam kan ? Bersenam tak semestinya anda harus keluar ke gym atau taman untuk mengeluarkan peluh.

Tiada peralatan untuk bersenam di rumah ? Sekarang anda tak perlu lagi menghabiskan wang untuk peralatan senaman yang mahal kerana anda boleh melakukan senaman di rumah tanpa sebarang peralatan yang spesifik.

#1 - Berjalan

Gunakan tangga di rumah anda untuk melakukan senaman. Sekiranya rumah anda tidak mempunyai tangga, anda cuma perlu berjalan di sekitar rumah untuk beberapa pusingan kerana ia akan membantu anda untuk otot kaki.

#2 - Lompat Katak

Melompat seperti katak amat mudah, kanak-kanak pun boleh buat. Tapi apa kata lompat kbelakang pula ? Senaman ini bagus untuk memanaskan badan dan untuk senaman kardio.

#3 - Push Up 

Ini mungkin bukanlah kegemaran semua orang tetapi percayalah ia boleh menjadi cara yang sangat senang untuk melakukan push up. Lakukan pada lutut anda daripada meluruskan kaki anda. Anda juga boleh mencuba berdiri pada dinding. Anda akan membina kekuatan pada lengan dan bekerja di luar otot di kawasan dada anda. Buat push up sebanyak 10 kali tapi 3 set sehari.

#4 - Naikkan Kaki

Senaman ini bagus untuk menguatkan dan membina otot pada kaki anda. Sekiranya anda berasa sukar untuk luruskan kaki anda, cuba bengkokkan sedikit, ia pasti berhasil.

#5 - Berjoging Setempat

Joging merupakan senaman bagus untuk hati. Anda boleh berjoging sambil menonton tv atau mendengar muzik di rumah.

#6 - Crunches

Latihan terbaik untuk membina dan menguatkan otot-otot perut. Apabila anda baru bermula, jangan bimbang kalau anda tak dapat nak naikkan kepala anda sampai ke atas. Selagi anda berasa rengangan otot, itu sudah memadai.

#7 - Squat

Ini adalah latihan yang baik untuk kaki dan punggung anda. Anda boleh cuba dengan duduk dan berdiri semula dari kerusi tetap. Lakukan 15 kali squat tapi 3 set sehari, senaman ini akan memberi manfaat kepada tubuh anda.

#8 - Menari 

Menari merupakan satu senaman yang sangat indah kerana ia bagus untuk hati anda. Malah, ia boleh menaikkan semangat anda.

#9 - Plank

Senaman untuk perut. Lupakan sit-up dulu. Sit-up akan membuatkan perut anda kelihatan besar jika anda melakukan dengan ulangan rendah, otot terbina tetapi pembakaran lemak mungkin urang. Jika sudah mula menampakkan bayang enam ketul dan anda ingin enam ketul itu, boleh sasarkan buat crunches. Ada sesetengah orang sukakan enam ketuk itu, tetapi ada juga seetengah rang yang hanya nak perut rata.

Daripada semua senaman-senaman di atas, anda boleh lakukan setiap darinya selama 60 saat tanpa rehat dan teruskan satu-satu senaman. Lakukan semua dalam tiga hingga empat set setiap hari. Pasti anda akan teruja dengan hasilnya nanti :)

6 ulasan:

  1. tips yang menarik.sya buat lompat bintang biasanya hehehe

    BalasPadam
  2. Pernah buat plank bergetar weh. Hihi

    BalasPadam
  3. Hahaha.. Bagus tips ni.. Tapi biasanya nak start tu yang susah kannn.. Tapi bila dah start dan konsisten buat, hasilnya fuuuhhhhh....

    BalasPadam
  4. aduhai. bab bersenam macam ni memang susahmau buat. cegumanes suka jogging saja. tapi sebenarnya bagus senaman macam ni,lancarkan perjalanan darah. oksigen sampai ke setiap organ. jadi kurang risiko penyakit. terima kasih tips ini.

    BalasPadam
  5. Betul tu. Yang penting rajin dan semangat. Saya pun bersenam di rumah ja. Tengok video youtube. Hihi

    BalasPadam
  6. Wah..info yg bagus.lepas ni kena rajin2 exercise di rumah

    BalasPadam