Jumaat, 30 Jun 2017

Punca Kulit Wajah Kusam Yang Menyebabkan Wajah Tidak Berseri Secara Semulajadi

Masalah kulit kusam adalah antara masalah kulit yang ramai wanita takuti. Apabila kulit muka kusam maka hilangkan lah keserian di wajah seseorang itu, sedikit sebanyak mengurangkan kadar keyakinan diri di kala berhadapan dengan orang ramai.

Namun, sebenarnya ramai yang keliru apakah sebab masalah kulit kusam berlaku.

Punca Kulit Wajah Menjadi Kusam 

#1 Tidak Mengamalkan Scrub

-Setiap hari kita akan basuh muka dengan pencuci muka. Pakai toner dan pakai pelembab, tetapi ada buat scrub tak ? Scrub sangat penting kerana ianya membuang sel kulit mati supaya tidak terkumpul di wajah. Nak tahu scrub muka yang best dan jimat yang selalu saya sendiri amalkan di rumah ? Saya menggunakan scrub Alfafa Complex Shaklee. Caranya mudah sahaja, hancurkan 4 biji alfafa complex lalu campurkan sedikit air dan letakkan di wajah anda, muka akan terasa sangat bersih.

#2 Tidak Minum Air Yang Cukup
-Bila kita tidak minum air secukupnya, kulit juga akan kekurangan air. Kulit yang tidak cukup air akan kelihatan kusam dan tidak berseri. Oleh itu, nak kulit cantik berseri ? Pastikan minum air secukupnya setiap hari.

#3 Tidak Memakai Pencuci Muka Yang Selamat

-Saya pasti kita semua memakai pencuci muka setiap hari. Persoalannya, adakah pencuci muka yang anda gunakan adalah selamat ? Tanpa bahan kimia yang boleh tertinggal di kulit muka lalu menyebabkan kulit muka menjadi kusam ?  Dan adakah pencuci muka anda cukup lembut pada ulit dan memberikan kesegaran selepas setiap basuhan ?

Nak tahu pencuci muka apa yang best bila pakai ? Dan sebotol tahan 6 bulan lamanya~ harga pun berbaloi murah dan paling saya suka adalah muka halus, whitehead, blackhead semua dah hilang! Gentle Foaming Cleanser Nutriwhite Shaklee adalah pilihan hati saya~ korang mesti try pencuci muka ini, mesti akan jatuh cinta punya.

#4 Stress
-Stress juga adalah unca kulit kusam. Kurangkan stress ya~ kalau tidak nanti bukan sahaja kulit muka yang menjadi kusam, kedut di wajah pun cepat naik (cepat tua).

#5 Asap Dan Persekitaran Yang Kotor
-Persekitaran sememangnya menjadi punca kulit kusam. Setiap hari kita terdedah dengan persekitaran dan udara yang kotor, memang tidak boleh dielakkan terutamanya yang tinggal di bandar.

#6 Tidak Cukup Tidur
-Pastikan kita mendapat tdur yang cukup supaya kulit lebih cantik dan tiada eyebag di bawah mata:)

#7 Tidak Membasuh Make-up Dengan Betul

-Selalunya apabila kita sampai rumah dari kerja, majlis atau perayaan macamana anda nak buang muke-up yang telah anda guna tadi dari wajah anda ? Terus cuci muka dengan pencuci muka sahaja atau cuma guna makeup remover ? Sekiranya anda menggunakan makeup remover, anda harus mencari makeup remover yang selamat dan semulajadi tau~ Gentle Action Makeup Remover Shaklee bukan sahaja membersihkan makeup dari wajah malah dapat menghilangkan whitehead dan blackhead dan paling penting bebas bahan kimia (semulajadi).

#8 Pemakanan

-Adakah tubuh badan kita mendapat semua vitamin yang diperlukan supaya kulit menjadi sihat dan cantik ? Kulit pun perlukan pemakanan secukupnya, kalau tidak kusam dan tidak berserilah kulit wajah kita. Gabungan B-Complex, Vitamin E dan Vitamin C Shaklee yang dikenali sebagai set cantik shaklee memberikan semua nutrien yang diperlukan oleh kulit.

#9 Tidak Mengamalkan Masker

-Berapa ramai yang bermasker sekurang-kurangnya seminggu sekali ? Masker bukan sahaja dapat membuang sel kulit mati yang menjadi punca kulit kusam, namun ia juga membantu melembabkan, mencerahkan dan menghasilkan kulit yang berseri. Tapi jika saya sendiri, saya sering menggunakan masker homemade :) , daripada produk shaklee iaitu gabungan ESP dan Vitamin C Shaklee. best kan ? Bukan hanya boleh diminum sahaja namun boleh dibuat masker juga.

#10 Tidak Tidur Dalam Keadaan Muka Yang Bersih
-Seharian sudah memakai makeup, muka berminyak, berasap dan berhabuk. Malam bila nak masuk tidur, pastikan kita tidur dalam keadaan muka yang bersih tanpa sebarang krim ini adalah kerana untuk memberi peluang kepada kulit muka kita bernafas dan berehat.

Sekarang anda semua sudah tahu apa punca kulit muka kusam, jadi nak kulit cantik berseri ? Mari cuba Set Kecantikan Shaklee yang sememangnya selamat, semulajadi dan berkesan:) Hubung saya 0148645784 Jesnah untuk pembelian produk. Konsultasi eksklusif akan saya berikan untuk pelanggan saya sahaja~

With luv, Jesz.

7 ulasan:

  1. Sy mau try ni nanti.. sudah sy order tu hari.. hihi..

    BalasPadam
  2. terbaik info ini. nak kulit canti,mesti jaga pemakanan dan tidur yang cukup. penjagaan luaran sahaja memang tak mencukupi. kulit yang bersih dan bebas masalah perlukan makanan tambahan.

    BalasPadam
  3. Semua tips best, boleh amalkan lepas ni

    BalasPadam
  4. stress tu yang selalu.makanya bcomplex harus ada hehehe

    BalasPadam
  5. Thanks tips ni... Kesihatan dalaman turut mempengaruhi kesihatan kulit kita..

    BalasPadam
  6. Ni setuju sangat. Dulu2 muka kak Aya kusam juga. Lepas amalkan shaklee time berpantang terus lain pula jadinya. Kawan2 opis pun tegur kulit makin lain, lepas guna Nutriwhite makin lawa pula kulit ni. Memang penting dalam dan luar kena jaga kann

    BalasPadam
  7. Kadang-kadang kita tak sedar benda simple macam tidur yang cukup boleh buat kulit kita nampak lebih berseri.

    BalasPadam