Rabu, 28 Jun 2017

Senangnya Nak Halau Lipas, Semut & Tikus Dengan Hanya Menggunakan Kulit Telur

Siapa sangka kulit telur ada kegunaan lainnya kan ? Selalunya kita hanya buang kulit telur tersebut, namun hakikatnya ia mempunyai kegunaan yang sangat bagus.

Rumah kita akan mengalami masalah jika kita kongsikan bersama dengn makhluk perosak seperti tikus, lipas dan semut. Setiap malam kita tidak akan mampu tidur lena kerana kehadiran Encik Tikus yang selalu menggangu. Selain itu, tikus ini juga merupakan haiwan perosak barangan  di rumah dan boleh membawa penyakit juga. Jika tikus ini beranak-pinak di rumah anda memang bertambahlah kerosakan barang di dalam rumah yang berlaku.

Lipas yang tidak kurang hebatnya juga merayap di tengah malam ke dalam tong sampah di rumah kita kemudian singgah di makanan kita. Itu tak masuk fasa lipas terbang yang memang boleh kecoh satu rumah. Satu masalah lipas ini kita tidak boleh membunuhnya sembarangan kerana dalam badan lipas ini ada parasit lain yang boleh membahayakan isi rumah kita.

Semut meskipun nampak seperti makhluk yang tidak bersalah sebenarnya dalam diam mengigigt kita sehingga bengkak ! Sangat bahaya kalau ada anak kecil dan semut masuk kedalam telinga.

Petua kali ini menggunakan apa yang selalu kita buang iaitu kulit telur ayam. Kulit telur ayam rupanya ada banyak manfaat yang kita tidak tahu.

Cara Mengusir Tikus, Lipas & Semut

Cara-caranya :
Keringkan kulit telur. Kemudian, gilingkan untuk menghancurkannya menjadi serbuk. Taburkan serbuk kulit telur itu segera pada kawasan yang selalu ada lipas, tikus dan semut.

Serbuk kulit telur boleh mengusir dan membunuh beberapa jenis haiwan perosak juga, seperti siput, siput babi, kutu dan kumbang.

Bila haiwan tersebut terkena dengan serbuk telur, haiwan itu akan terus menggeliat, bergerak untuk seketika dan untuk beberapa saat ia akan mati dengan sendirinya.

Basmi Haiwan Perosak Pada Tanaman

Taburkan sedikit serbuk telur pada daun tanaman anda yang sudah rosak diserang. Haiwan perosak akan menjauh dari daun tersebut serta membunuh perosak lain yang melekat atas daun.Untuk bahagian tanah, taburkan juga sedikit juga serbuk telur agar haiwan perosak tidak datang ke tanaman anda.

Sekian petua dari saya :)

5 ulasan:

  1. Waaahhhhh... Baru ku tahu tips ni... Thanks berkongsi tips yang sangat membantu ni 😊

    BalasPadam
  2. Baru tahu tips ini. Boleh try 😊

    BalasPadam
  3. Wah terima kasih tipsnya...nk try ni

    BalasPadam
  4. Terbaik tips ini. Boleh buat ini. Terima kasih.

    BalasPadam