Khamis, 23 Mac 2017

Rawatan Batholin Cyst @ Bartholin Gland Cyst

Selamat petang dan salam sejahtera reader sekalian, harini tergerak hati mahu share tentang bartholin cyst.. Ada yang pernah dengar atau mengalami hal ini ka? Jarang rasanya yang tau benda ne kan ? Kebanyakkan orang hanya kenak CYST sahaja.

Ok, sebenarnya saya sendiri juga pertama kali dengar tentang penyakit ne. Jadi saya pun godek-godek pak google untuk mendalami lagi tentang masalah ini. Ada seorang customer saya dia tanya tentang penyakit ne dan apa cadangan produk yang boleh saya beri.


Jadi berbalik kepada topik yang saya ingin kongsikan, Batholin cyst atau Bartholin Gland cyst merupakan pembengkakan yang berlaku pada kelenjar pada bukaan faraj. Kelenjar bartholin ini berfungsi untuk menghasilkan cecair 'pelincir' semasa melakukan hubungan intim atau untuk membersihkan kawasan bibir faraj.

Apa Itu Bartholin Cyst?
Bartholin cyst ini kebiasaannya berlaku pada wanita yang berada dalam lingkungan usia 20-an. Takut kan? Muda tidak menjamin yang kita ini akan sentiasa sihat ya~ walaupun muda mesti jaga kesihatan dan pemakanan. Pembengkakan yang berlaku ini biasanya berhampiran dengan permukaan vagina. kelenjar bartholin (bartholin gland duct) berperanan dalam membekalkan mukus dan kelembapan kepada kawasan vagina.Duktus yang menyambungkan kelenjar bartholin dengan bukaan vagina wanita berukuran 1 inchi panjang dan jika ia tersumbat ia boleh menyebabkan pembengkakan pada kelenjar bartholin. Jadi,sangat penting untuk menjaga kebersihan dikawasan vagina.


Kebiasaannya bartholin cyst takkan menyebabkan orang yang menghidapinya berasa sakit dan ia juga tidak memerlukan sebarang rawatan khusus. Namun, jika berlakunya jangkitan pada kawasan yang mengalami pembengkakan tersebut, pada ketika itu si penghidap akan mengalami kesakitan yang teramat sangat kerana kelenjar yang bengkak itu berkemungkinan sudah pun bernanah.

Jika dikaji tentang punca berlakunya nanah bartholin ini, ialah disebabkan jangkitan,kecederaan,pembengkakan atau radang. Bakteria yang sering wujud di tempat jangkitan dan menyebabkan jangkitan berlaku adalah gonococci dan chlamydia. Dan apabila duktus tersumbat, mukus akan terkumpul di sekitar kelenjar.

Tanda-Tanda Bartholin Cyst
Tanda-tanda jangkitan dan pembengkakan kelenjar bartholin dapat dirasai apabila pesakit merasakan kesakitan pada bahagian vagina dan kebiasaanya penghidap bartholin cyst yang bernanah ini hanya boleh duduk diatas sebelah punggung sahaja.

Pesakit akan mengalami demam, bahagian vagina yang membengkak, kemerahan dan berasa sakit. Biasanya ramai yang tidak perasan dengan kehadiran cyst ini kecuali setelah membuat pemeriksaan dengan doktor.

Cyst yang membesar lebih daripada 1 inchi diameter akan membuatkan pesakit tidak selesa, terutamanya ketika duduk, berjalan dan ketika melakukan hubungan seksual.Ini kerana kelenjar bartholin lah yang menyediakan cecair untuk pelinciran semasa hubungan seksual, dan jika saluran ini tersumbat,maka ia akan membesar dan dipenuhi lendir. Dan itulah yang dikenali sebagai cyst. Cyst itu boleh membesar daripada saiz kacang ke saiz bola golf malah lebih besar dari itu. Itu sebab penting untuk segera mendapatkan rawatan bartholin cyst.

Punca Berlaku Bartholin Cyst

  1. Hubungan kelamin = Apabila melakukan hubungan kelamin, lebih banyak cecair yang akan dihasilkan atau keluar. Ini menyebabkan kekotoran dan perlu dibersihkan sebaiknya.
  2. Kebersihan faraj = Mungkn disaat bercukur, ada bisul timbul tanpa disedari. Jadi, pastikan faraj sentiasa dalam keadaan bersih dan kering, kerap membuang air kecil dan kerap menukar pantyliner.
  3. Faktor usia = Wanita yang sudah menopause berkemungkinan boleh mengalami masalah bartholin cyst. Ia sering berlaku pada umur 60an keatas.
Rawatan Bartholin Cyst Yang Berkesan Supaya Tidak Melarat
Rawatan pertama ialah berjumpa doktor dan berbincang mengenai tahap cyst tersebut. Jika cyst itu sudah dijangkiti, kemungkinan anda akan dinasihatkan untuk membuang cyst tersebut melalui pembedahan kecil. HARUS INGAT! Jangan biarkan cyst anda kekal lama di tempatnya, takut-takut jika dibiarkan ia boleh membawa kepada kanser sel.

Jadi sebaik anda dijangkiti bartholin cyst, anda perlu cari rawatan terbaik untuk merawati bartholin cyst ini.

Saya pakar nutrisi anda mencadangkan untuk anda mengambil pilihan supplemen kesihatan ini sebagai rawatan bartholin cyst.

1. GLA COMPLEX

Kebanyakkan masalah cyst, ramai yang mengesyorkan untuk mengambil Gla Complex, Gla Shaklee dapat membantu masalah hormon sekaligus mengecutkan cyst. Gla merupakan sejenis asid lemak omega-6 yang digunakan oleh badan kita untuk membentuk prostaglandin- Bahan berkesan berupa hormon yang membantu dalam mengawalatur proses badan yang normal. Minyak benih bunga matahari adalah satu lagi sumber asid lemak omega-6. Ia mengandungi vitamin E yang membantu melindungi dinding arteri dan menyokong sistem imun dengan memelihara intergeriti sel.
                                                     Testimoni vivix dan Gla Complex
2. VIVIX

Kuasa antioksidan 40x ganda lebih tinggi daripada anggur biasa, megandungi asid elagik membantu mengurangkan kesan oksidatif stress dan elak kanser, lebih berkesan melawan radikal bebas, mengandungi polifenol dan resvertrol yang merupakan antioksida yang sangat kuat. Vivix sangat membantu untuk mengecutkan cyst pada masa yang sama membaiki sel yang rosak.

3.GARLIC COMPLEX

Garlic Complex adalah antibiotik semulajadi. Ia berperanan untuk membunuh bakteria dan membantu mengawal jangkitan kuman yang berlaku pada bahagian faraj.

Pilihan ditangan anda. Jom cegah, sebelum rawat! Jom rawat, sebelum melarat! Boleh hubungi saya untuk dapatkan produk dan konsultasi . Jesnah joseph (0148645784).

Tiada ulasan:

Catat Ulasan